Tento článek má za úkol přiblížit lajkům proces postprodukce (postprocessingu). Nebudu se zabývat technickými detaily či celými postupy, ale shrnu jednoduše o co vlastně jde. Vše budu vztahovat k tvorbě krátkého svatebního shotu.

Úvodem k postprodukci

Bez tohoto procesu by žádné video nemohlo vzniknout. Ze surových záběrů se vhodně sestaví kompletní sekvence s hudebním podkladem. Celý postprocessing se odehrává na počítači ve specializovaných střihačských a animačních programech. 3 minutový svatební shot pak může zabrat přes 10 hodin práce.

Postprodukce krátkého svatebního videa by se dala rozdělit do několika částí:
hledání hudby, příprava a třídění, střih videa, korekce barev, animace nadpisu.

[nz_sep top=“20″ bottom=“20″ width=““ height=““ type=“solid“ color=“#e0e0e0″ align=“left“ /]

1. Hudba

trideni
Roztříděné záběry.

Samotné hledání vhodné písničky není součástí postprocessingu jako takového. Hudbu zmiňuji zejména z toho důvodu, že písnička utváří tzv. náladu videa. Věřte, že špatně zvolená písnička dokáže například právě ze svatby udělat velmi dramatickou údalost nebo naopak nudnou rodinnou sešlost.

Proto se výběrem hudby zabývám jako úplně prvním krokem. Vždy je nejprve nutné si ujasnit jak má video působit na diváka. Samotný výběr a hledání pak může trvat opravdu dlouho a oddalovat střih. Vyplatí se tedy písničky hledat průběžně nebo koupit výhodné sbírky.

2. Příprava a třídění

Tento krok jsem dlouho považoval za zbytečný, ale postupem času jsem zjistil, jak moc práce ušetří při následném střihu. V podstatě jde o roztřídění videí podle jednotlivých scén (např. obřad, hostina, focení). Jakmile jsou videa roztříděna a seřazena, zhlédnu každé zvlášť a vhodná označím pro další editaci nebo naopak smažu.

Nyní mám k dispozici pouze záběry, které chci použít (obrázek vpravo). Nemusím je hledat a zdržovat se tím při stříhání.

3. Střih

Hlavní a nejdéle trvající část procesu. Záběry se zkracují, stabilizují, ořezávají a s citem řadí za sebe tak, jak střihač uzná za vhodné. Vyberou se vždy ty nejdůležitější okamžiky z celého dne a chronologicky se uspořádají. Záběr nesmí trvat příliš dlouho, ale ani příliš krátce. Pokud to hudba umožňuje, rychlé střídání může být zajímavým efektem. Častou úpravou bývá zpomalování a zrychlování.[nz_gap height=“25″ /]

timeline
Časová osa svatebního shotu.

[nz_gap height=“25″ /]

Střih musí být proveden s rozvahou a s respektem k hudebnímu podkladu. Osobně vnímám hudbu jako jakousi osnovu a dávám na ni veliký důraz. Nicméně se nesmí stát, aby byla vnímána více než samotné video. Na obrázku výše je zobrazena celá časová osa svatebního shotu. U svatebního videa bývá poměrně jednoduchá. To se ovšem nedá říct o ose např. videoklipů (obrázek níže). To, jak je časová osa přehledná závisí na pečlivosti střihače a na množství záběrů. Na kvalitu výsledného videa uspořádání osy nemá samozřejmě žádný vliv.[nz_gap height=“25″ /]

timeline3
Časová osa videoklipu.

[nz_gap height=“25″ /]

4. Korekce barev

Anglicky se tento proces nazývá color correction, další navazující krok pak color grading. Jedná se o barevnou úpravu videa a žádný záběr se této korekci nevyhne. Jednotlivé záběry jsou točeny několika kamerami s různými objektivy. Může se zaznamenávat z více úhlů, v různých prostorech či venku. Natáčení někdy trvá i celý den, a proto se venkovní světelné podmínky neustále mění.[nz_gap height=“25″ /]

grading
Některé nástroje používané při korekci.

Color correction

I přes veškerou snahu nastavit kamery tak, aby byl výstup stejný, se jednotlivé záběry liší. Proto je třeba upravit expozici (světelnost), saturaci (sytost), teplotu a barevnost snímku. Všechny snímky by měly vypadat identicky. Tak, jakoby byly pořízeny ve stejný okamžik a stejnou kamerou. Korekce vyžaduje dobré oko, cit, zkušenost a někdy velkou trpělivost.

Color grading

Když jsou všechny záběry sladěné je na čase, je trochu oživit. Můžeme přidat videu barevný nádech, abychom podpořili zamýšlenou náladu, nebo zvýraznit např. novomanžele. Nástroje se používají stejné jako při korekci, nicméně můžeme přidat vinětaci, přechody, masky a mnoho dalšího.

Dobře provedená korekce videa se pozná tak, že si jí jednoduše nevšimnete. Běžného diváka tyto úpravy ve videu nesmí žádným způsobem přitahovat. Proto zde 100% platí, že méně je někdy více.[nz_gap height=“25″ /]

[sciba leftsrc=“http://agproduction.cz/wp-content/uploads/2016/07/pic_colored.jpg“ leftlabel=“Upraveno“ rightsrc=“http://agproduction.cz/wp-content/uploads/2016/07/pic_original.jpg“ rightlabel=“RAW“ mode=“vertical“ width=““][nz_gap height=“25″ /]

Na obrázku výše lze pozorovat změnu v expozici, sytosti, barevném nádechu, kontrastu. Je zde využita také zmiňovaná vinětace na okrajích snímku. Dále by bylo vhodné ještě zvlášť upravit barvu oken na sytější modrou nebo nechat přirozeně bílou.

5. Animace

Animace není součástí každého videa, avšak u žádného svatebního videa nesmí chybět jména novomanželů. Samozřejmě stačí přidat obyčejný 2D nadpis s hezkým písmem, ale to může působit mnohdy tak nějak odbytě. Protože se snažím jednotlivé záběry vyladit jak nejlépe umím, nechci opomenout tak důležitou věc, jako je právě nadpis.

Text může být naanimován, zobrazen netradičním efektem prolnutí nebo zakomponován do scény jako v tomto případě. Po výběru vhodného písma a za použití nástroje motion tracking se text jeví jako součást prostředí. Na obrázku níže lze ještě vidět listy, které nadpis překrývá. Ve výsledném videu jsou listy oříznuty a posunuty vpřed, aby umístění do scény bylo ještě věrohodnější.[nz_gap height=“25″ /]

nadpis
Animace nadpisu.

[nz_gap height=“25″ /]

[nz_sep top=“20″ bottom=“20″ width=““ height=““ type=“solid“ color=“#e0e0e0″ align=“left“ /]

Závěrem o postprodukci v AG Production

Postprodukce je tedy kompletace a úprava natočených záběrů. Sami jste se alespoň čtením a prohlížením obrázků mohli přesvědčit o tom, že tvorba kvalitního shotu není tak jednoduchá, jak se může zdát. V tomto odvětví je zapotřebí se neustále vzdělávat, snažit se zvyšovat kvalitu výstupu a nenechat technologický pokrok vás předběhnout. My se tímto v AG Production rádi řídíme a neustále investujeme do nové záznamové či zobrazovací techniky a znalostí.

[KCH]